با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
معرفی انواع پژو پارس از آغاز تا پایان
عکس : انواع پژو پارس

پژو پارس که در ابتدا با نام پرشیا در سال ۱۳۷۹ توسط شرکت ایران خودرو به بازار معرفی شد، در واقع فیس لیفت موفقی از ۴۰۵ بود.

معرفی

به گزارش آخرین خودرو، پژو پارس را سالهاست که همه می شناسیم و در انواع مدل ها در سطح شهر می بینیم .پارس که در ابتدا با نام پرشیا در سال ۱۳۷۹ توسط شرکت ایران خودرو به بازار معرفی شد در واقع فیس لیفت موفقی از پژو ۴۰۵ بود که با اقبال زیادی رو به رو شد و به جرات می توان گفت یکی از موفق ترین فیس لیفت های خودروسازان وطنی از ابتدا تاکنون بوده است که با گذشت نزدیک به ربع قرن از معرفی آن همچنان خواهان خود را در بین مصرف کنندگان دارد و جزو گزینه های اصلی خانواده ها به عنوان یک خودروی مناسب به شمار می رود. اگرچه در سال های اخیر به دلیل مشکلاتی از قبیل نوسانات و افزایش قیمت ارز دستیابی به یک پژو پارس برای خانواده های متوسط قدری سخت تر شده است.

در سال های ابتدایی معرفی پارس این خودرو موقعیت به مراتب ویژه تری در اجتماع داشت و در جایگاهی پس از مونتاژی های آن دوران یعنی ماکسیما، زانتیا و مزدا قرار می گرفت و به نوعی پرچمدار گروه صنعتی ایران خودرو، گزینه مناسبی برای خانواده های با سطح رفاه متوسط رو به بالا به شمار می رفت. در دهه ۸۰ که اوج شکوفایی صنعت خودرو در کشور به حساب می آید مدل های جدیدی از پژو پارس از جمله پارس اتومات، پارس لیموزین ، سفارش مدیران و … نیز در سبد محصولات ایران خودرو قرار گرفت و علاوه بر این در بخش خودروهای صادراتی نیز پژو پارس جزو گزینه های اصلی صادراتی به کشورهای همسایه نظیر سوریه و عراق بشمار می رفت. در حال حاضر با گذشت بیش از ۲۰ سابقه حضور پژو پارس در بازار همچنان طرفداران خود را دارد و در سبد محصولات ایران خودرو در تیپ های مختلف از نظر امکانات رفاهی و فنی وجود دارد.البته بنا به اعلام شرکت سازنده سال ۱۴۰۲ آخرین سال حضور پارس روی خط تولید خواهد بود.

طراحی ظاهری

پژو پارس از یک پلتفرم مشترک با ۴۰۵ بهره می برد که به واقع در حال حاضر قدیمی ترین پلت فرم ایران خودرو به حساب می آید و سال ها است که تاریخ انقضایشان گذشته است. با این ابعاد بدنه، پارس در سگمنت D کلاس قرار می گیرد که از نظر ابعاد مناسب خانواده ها می باشد. تغییرات طراحی جلو نسبت به ۴۰۵ به تغییر درب کاپوت، سپر و چراغ ها ختم می شود که چهره ای جوان پسند تر و درعین حال لوکس تر دارد. در نمای عقب نیز همه چیز در عین سادگی بوده و فضای بار عقب به خوبی برای سفر پاسخگو خواهد بود. در نمای جانبی نیز خبری از خطوط منحنی خودروهای امروز نیست و بدنه شکل مکعبی دارد و به جهت فرم ستون ها سوار و پیاده شدن به کابین به آسانی صورت می پذیرد.

طراحی داخلی

همانند طراحی بیرونی در بخش داخلی نیز طراحی کلی از ۴۰۵ به عاریت گرفته شده و به جز دو سه مورد از جمله طراحی غربیلک فرمان، رودری های همرنگ با پارچه صندلی ها، طرح چوبکاری ،طراحی پشت آمپر بقیه موارد یکسان است. چندی بعد تریم کرم رنگ نیز به کابین اضافه شد که باعث می شد فضای کابین بزرگ تر و دلباز تر به نظر بیاید.از اوایل دهه ۹۰ طراحی داخلی دستخوش تغییراتی قرار گرفت و پارس با نام داشبورد جدید به بازار عرضه شد که البته از نظر کیفیت متریال بکار رفته در کابین نسبت به نمونه های قدیمی افت کیفیت را شاهد بودیم و این موضوع به مرور محسوس تر نیز شده است.فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب خوب بوده و به جهت طراحی ساده ستون ها فضای سر برای سرنشینان با قد متوسط به بالا نیز مناسب است و دشواری از این بابت وجود ندارد.

قوای محرکه

پژو پارس طی سال هایی که روی خط تولید قرار دارد در مجموع با سه موتور TU5 ،XU7و XUM به بازار عرضه شده است. همچنین در بخش سیستم انتقال قدرت نیز پارس از دو نوع گیربکس، یکی دستی ۵ سرعته و دیگری ۴ سرعته اتوماتیک بهره می برد

در ادامه به معرفی مدل های مختلف پژو پارس از ابتدا تا کنون می پردازیم.

پارس ساده

این تیپ از پژو پارس در واقع مدل پایه بوده که از سال ۷۹ روی خط تولید رفت و از امکانات کمتری نسبت به سایر مدلها بهره می برد که یک موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ با کد XU7 با توان ۱۰۰ اسب بخار و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور نیرو را توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ ها می رساند

پارس سال

این تیپ از پارس در واقعا همان پارس ساده است که با اضافه شدن یک سری امکانات مانند آینه های جانبی برقی راهنما دار، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS، سیستم اتولاک (قفل شدن اتوماتیک درب ) سیستم اخطار سرقت، سنسور دنده عقب، دکمه های کنترلی روی فرمان ایران خودرو آن را به روز رسانی کرد. پس از آن از ابتدای سال ۱۴۰۱ تولید پارس سال متوقف شد و جای خود را به نمونه های ارتقا یافته با آپشن های بیشتر داد.

پارس دوگانه سوز

این مدل از پارس همان پارس سال می باشد که با اعمال تغییراتی قابلیت استفاده از سوخت گاز هم به آن اضافه شده تا طیف بیشتری از خریداران را به سمت پارس جذب کند اما به جهت ساز و کار موتور های دوگانه سوز از استهلاک و خرابی های به مراتب بیشتری نسبت به مدل های تک سوز برخوردار است و به همین دلیل از چرخه تولید ایران خودرو خارج گردید.

پارس لیموزین

این مدل خاص از پارس تنها طی چند سال کوتاه در دهه ۸۰ توسط ایران خودرو در تعداد محدود تولید شد که از طول بیشتر و ۶ درب در مقایسه با مدل های استاندارد بهره می برد و موتور XU7 شانزده سوپاپ مشترک با پارس ELX برای آن در نظر گرفته شد که نیرو توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ ها انتقال می یافت.

پارس ELX

ایران خودرو از سال ۸۲ مدل ارتقا یافته پارس ساده با کد ELX را معرفی نمود که در نمای ظاهری از رینگ های آلومینیومی بهره می برد و گرافیک چراغ های عقب نیز قدری متفاوت با نمونه های ساده بود. داخل کابین اما امکانات رفاهی قابل توجهی به پارس اضافه شده بود که از مهم ترین آن می توان به قابلیت تنظیم برقی و طراحی متفاوت و ارگونومی بهتر اشاره کرد که به صندلی خلبانی شهرت داشت و مجهز به گرمکن صندلی بود که در زمان خود آپشن قابل توجهی بشمار می رفت و حتی پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان در محصولات ایران خودرو چنین آپشنی وجود ندارد. ترمزهای مجهز به ABS ،EBD و دیسکی در چهار چرخ به همراه خنک کننده، کیسه هوای راننده، چراغ خطر سوم بالا، سنسور دنده عقب نیز از جمله آپشن های قابل توجه پارس ELX در زمان معرفی بشمار می رفتند. پارس ELX تا سال ۹۲ با موتور XU7 شانزده سوپاپ عرضه می شد و از آنجا که سایپا در مقطعی این موتور را روی زانتیا استفاده می کرد به همین دلیل این پارس به موتور زانتیایی شهرت داشت و از سال ۹۳ با موتور جدید XUM عرضه شد و علی رغم افزایش حجم موتور به ۱.۹ لیتر اما به دلیل ۸ سوپاپ بودن آن برخلاف موتور قبلی شتاب درخور توجهی نداشت و نهایتا سال ۹۶ از چرخه تولید خارج شد.

پارس اتوماتیک

با افزایش محبوبیت پارس در دهه هشتاد در بین مشتریان ، ایران خودرو مدل اتوماتیک آن را از سال ۸۸ به بازار معرفی کرد تا بتواند در بازار خودروهای اتوماتیک جایگاهی برای پرچمدار محصولات خود دست و پا کند. برخلاف تصور، پارس اتوماتیک در بازار خرید و فروش جایگاه چندان مناسبی برخلاف نمونه هایی مانند TU5 برخوردار نیست. از نظر فنی پارس اتوماتیک از همان موتور TU5 با تولید ۱۰۸ اسب بخار و یک گیربکس ساده ۴ سرعته اتوماتیک با کد AL4 به بازار معرفی شد که متعلق به پژو ۲۰۶ اتوماتیک بود.همچنین از نظر سطح آپشن و امکانات رفاهی نیز با پارس TU5 یکسان بوده و تنها وجه تمایز آن گیربکس اتوماتیک آن می باشد.

پارس LX (TU5)

پارس TU5 را به جرات می توان محبوب ترین تیپ پژو پارس در بین مردم دانست که یک دهه از تولید آن می گذرد و همچنان در بازار جزو گزینه های پرفروش است. پارس LX با بهره گیری از موتور TU5 که در اصل متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می باشد در کنار مصرف سوخت بهینه تر، ایرادات به مراتب کمتری نسبت به موتور قدیمی XU7 دارد و مشکلاتی مانند ضعیف بودن واشر سر سیلندر در این موتور برطرف شده است. همچنین در بحث امکانات رفاهی نیز پارس TU5با ترمزهای دیسکی در چهارچرخ، رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی، سیستم مولتی پلکس، آینه جانبی تاشوی برقی، دکمه های روی فرمان، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و … نسبت به پارس معمولی برتری دارد. از اواخر سال ۹۷ رینگ آلومینیومی جای خود را به رینگ فولادی داد و ترمز ها در عقب به حالت کاسه ای تغییر کرد.در حال حاضر این تیپ از پارس تولیدش متوقف شده است و جای خود را به مدل های جدیدتر داده است.

پارس LX سفارشی (با موتورTU5)

پارس LX سفارشی در واقع همان پارس با موتور تیو ۵ قدیمی است که این بار آپشن های حذف شده مانند رینگ آلومینیومی و ترمزهای دیسکی عقب مجددا به آن اضافه شده و علاوه بر آن چندین آپشن دیگر از جمله چراغ های نور در روز (دی لایت) و شیشه دودی عقب به آن اضافه شده است و از سال ۱۴۰۱ جایگزین TU5 قدیمی شد.

پارس ELX سفارشی با موتور (TU5)

اگر از نظر امکانات رفاهی و امینی بالاترین سطح را بخواهید باید این تیپ از پارس را سفارش دهید که نسبت به LX سفارشی امکانات بیشتری نظیر چراغ خطر سقفی، گرافیک دودی چراغ عقب، سنسور نور و باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل به آن اضافه شده است.

پارس سال سفارشی با موتور (XU7p)

ایران خودرو با انجام اصلاحاتی در بخش فنی با ارائه موتور بهبود یافته یورو ۵ و کاهش مصرف سوخت و دیگر تغییرات فنی پارس سال را مجددا احیا نمود و از بهار سال ۱۴۰۱ با امکاناتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب (در برخی کلاس ها) دو کیسه هوا ایمنی، رینگ آلومینیومی (در برخی کلاس ها) شیشه دودی عقب، سنسور دنده عقب، آینه های جانبی برقی به بازار عرضه شد. همچنین به دلیل الزام رعایت استانداردهای ۸۵ گانه ایمنی، شرکت سازنده ملزم به استفاده چراغ روشنایی نور در روز( دی لایت) و همچنین روشن شدن چراغ عقب (پوزیشن لامپ) گردید که روی همه مدل های پارس نصب می باشد.

پارس سال سفارشی با موتور (XU7p)

ایران خودرو با انجام اصلاحاتی در بخش فنی با ارائه موتور بهبود یافته یورو ۵ و کاهش مصرف سوخت و دیگر تغییرات فنی پارس سال را مجددا احیا نمود و از بهار سال ۱۴۰۱ با امکاناتی نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمزهای دیسکی در جلو و عقب (در برخی کلاس ها) دو کیسه هوا ایمنی، رینگ آلومینیومی (در برخی کلاس ها) شیشه دودی عقب، سنسور دنده عقب، آینه های جانبی برقی به بازار عرضه شد. همچنین به دلیل الزام رعایت استانداردهای ۸۵ گانه ایمنی، شرکت سازنده ملزم به استفاده چراغ روشنایی نور در روز( دی لایت) و همچنین روشن شدن چراغ عقب (پوزیشن لامپ) گردید که روی همه مدل های پارس نصب می باشد.

پارس سال سفارشی با موتور XU7p تیپ ELX

این تیپ از پارس نسبت به پارس سفارشی به امکانات بیشتری نظیر سنسور نور و باران، سنسور اخطار کاهش باد تایر، دوربین دنده عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو، آینه های جانبی تاشو برقی، چراغ های دودی عقب، سیستم مالتی مدیا و مانیتور، دوربین دنده عقب و رینگ آلومینیومی (در تمام مدل ها) مجهز است و در بخش فنی کاملا باهم یکسان هستند.

این تیپ از پارس نسبت به پارس سفارشی به امکانات بیشتری نظیر سنسور نور و باران، سنسور اخطار کاهش باد تایر، دوربین دنده عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو، آینه های جانبی تاشو برقی، چراغ های دودی عقب، سیستم مالتی مدیا و مانیتور، دوربین دنده عقب و رینگ آلومینیومی (در تمام مدل ها) مجهز است و در بخش فنی کاملا باهم یکسان هستند.

یافتن شماره تلفن مالک خودرو از روی پلاک

سامانه استعلام مالک پلاک خودرو

شماره پلاک شهرها - شماره پلاک ماشین شهرهای مختلف

شماره موبایل یا تلفن مالک خودرو از روی پلاک

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین